Malaysia Tidak Berangkatkan Jamaah Haji Tahun 2021

| Minggu, 13/06/2021 12:33 WIB
Malaysia Tidak Berangkatkan Jamaah Haji Tahun 2021 Kabah (foto: AFP)

RADARBANGSA.COM - Pemerintah Malaysia mengumumkan tidak akan memberangkatkan jamaah haji di musim haji 2021 ini.

Keputusan itu dikeluarkan sejalan dengan larangan bepergian haji dari Pemerintah Arab Saudi kecuali bagi warga negaranya sendiri atau warga negara lain yang telah berada dalam negara tersebut.

"Tadi saya menerima panggilan telepon dari Dr Abdelfattah Sulaiman Mashat, Wakil Menteri Haji dan Umrah Arab Saudi berkenaan keputusan Kerajaan Arab Saudi bagi pelibatan jamaah haji dari negara luar bagi musim haji 1442 Hijriah," ujar Menteri Agama Malaysia, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri di Putrajaya, Sabtu 12 Juni 2021.

Ia mengatakan jika informasi yang sama telah diterima oleh Menteri Luar NegeriHishammudin Hussin dari rekan sejawatnya Putera Faisal bin Farhan Al Saud.

"Pernyataan resmi oleh Kerajaan Arab Saudi juga telah dikeluarkan tepat jam 06.10 petang tadi," katanya.

Menyadari situasi juga sedang sulit, ia lantas memohon maaf kepada semua calon jamaah haji yang amat cinta dan rindukan dua Tanah Suci karena terpaksa menangguhkan ibadah haji pada tahun ini.

"Keputusan ini sudah pasti amat berat dan sukar untuk diterima, tetapi kita tetap yakin dengan hikmah di sebalik keputusan tersebut. Sesungguhnya hifz al-nafs (memelihara nyawa) adalah salah satu daripada prinsip maqasidsyariah yang senantiasa dijunjung oleh Malaysia dalam mengambil semua keputusan," katanya.

Sebagai informasi, Pemerintah Arab Saudi memutuskan ibadah haji bagi musim haji 1442H dibatasi hanya untuk warganegara Saudi dan penduduk negara lain yang telah berada dalam negara tersebut saja disebabkan situasi pandemi Covid-19 yang membimbangkan di seluruh dunia.

 

Tags : Malaysia , Jamaah Haji 2021